Op http://www.beeldbankgroningen.nl/content.php?Menu=resultaat&Submenu=detail&s[detail]=308091 en
http://www.beeldbankgroningen.nl/content.php?Menu=resultaat&Submenu=detail&s[detail]=308128
staat de bebouwing langs dit stuk Winschoterdiep, maar wel van later
datum. De bebouwing lijkt enigszins, maar toch te weinig om zeker te
zijn. Er zou dan het een en ander moeten zijn afgebroken en nieuw
gebouwd. Dit stuk Winschoterdiep is tegenwoordig niet meer in
gebruik, en de brug is vervangen door een dam. Het Winschoterdiep loopt
tegenwoordig iets zuidelijker. Het doodlopende stukje is echter nog van
nut voor scheepswerf Pattje, die daar nog steeds grote kustvaarders
bouwt en te water laat. Daarom ook, vermoed ik, dat grote, mogelijk nog
niet afgebouwde schip links op de achtergrond van foto 183. Zoals
ik al zei, zeker ben ik er nog niet van, maar het lijkt mij logischer
dan Woltersum.
Peter Smaardijk 21-7-2011: bijkomend zijdelings bewijs is dat het erop lijkt dat de brug inderdaad in
1915 gebouwd is. Volgens de Handelingen der Staten-Generaal wordt er 27 november
1914 een ontwerp van wet door de Kroon aan de Tweede Kamer aangeboden
betreffende de "Wijziging van de grens tusschen de gemeenten Groningen en
Haren". De wet wordt afgekondigd op 31 december 1914. In de memorie van
toelichting staat o.a. te lezen: "Omtrent dit grenswijzigingsplan en de
grondslagen der vast te stellen voorwaarden is na langdurige onderhandelingen
tusschen de beide gemeenten overeenstemming verkregen. Die grondslagen zijn
deze, dat de gemeente Groningen over het Winschoterdiep te Waterhuizen eene
beweegbare brug zal bouwen, bedienen en onderhouden en voorts eene electrische
tram zal aanleggen en exploiteeren ter verbinding van het dorp Haren met het
electrische tramwegnet der stad Groningen." De verplichting tot bouw van een
brug, plus boeteclausule als die brug er niet komt (32000 gulden) staat genoemd
in de wet in artikel 6. Er staat ook nog als toelichting bij artikel 6 van de wet: "Of de brug zal
worden gelegd zal afhangen van het welslagen der pogingen om den zandweg van
Haren naar het Winschoterdiep tot een kunstweg te verharden.
Hoogstwaarschijnlijk zullen die pogingen slagen. Maar daar hiervan geen
zekerheid is, wordt in het tweede lid de uitkeering geregeld, waartoe de
gemeente Groningen gehouden zal zijn als onverhoopt de aanleg van de brug
achterwege mocht blijven.". De brug zal dus wel gebouwd zijn. 32000 gulden is tenslotte in 1915 een
hoop geld. Zie http://resourcessgd.kb.nl/SGD/19141915/PDF/SGD_19141915_0000983.pdf en
http://resourcessgd.kb.nl/SGD/19141915/PDF/SGD_19141915_0000984.pdf
Henk Leentjes 21-7-2011: het lijkt zeer wel mogelijk dat het de bouw van deze draaibrug betreft. De
centrale brugpijler lijkt hetzelfde op beide foto’s, maar ook de tijdelijke
waterkering die dicht om de centrale brugpijler omloopt, zodat de vaarweg voor
een deel nog open is, lijkt van de ene foto mooi rond in de andere foto’s over
te lopen. Ook de uitvoering en gebruikte planken en balken van de waterkering
lijkt op beide foto’s erg sterk op elkaar.
Peter Smaardijk 21-7-2011: inderdaad, en ik zie nu ook iets anders: de twee dukdalven op foto 183, die
waarschijnlijk als remmingswerk zijn bedoeld, zouden dan ook op de foto van de
Beeldbank Groningen te zien zijn, nl. het paar in de voorgrond (het paar in de
achtergrond valt m.i. buiten foto 183). De kop van de dukdalf het dichtst bij
het toekomstige bruggenhoofd is bijgekapt, waarschijnlijk voor het ijzeren
beslag dat er later op komt. Maar de andere dukdalf heeft zo'n bewerking niet
ondergaan. Ook dat zie ik volgens mij op foto 183. Kortom, het moet wel heel gek lopen wil dit niet de draaibrug van
Waterhuizen zijn.
Opgelost! Bouw draaibrug Waterhuizen Hoogezand - Sappemeer (Door: Peter Smaardijk 21-7-2011)